بازرسی کالا
یکی ازدغدغههای دائمی فروشندگان و خصوصاً خریداران هنگام انجام معاملات بین المللی و خرید کالا، عدم اطمینان به طرف مقابل و تردید در انجام تعهدات تقبل شده از طرف وی میباشد. در این راستا، یکی از ابزارهایی که میتواند مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از آن مسئولیتهای فروشنده قبل از حمل کالا و دریافت پول مورد بررسی و کنترل قرار داده شود، بهرهگیری از خدمات شرکتهای بازرسی میباشد که با اعمال نظارت، کنترل کمی و کیفی کالای خریداری شده، موجب کاهش اختلافات آتی فیمابین خریدار و فروشنده میگردد. در واقع، برای جلوگیری و رفع مشکلات، از مدتها قبل سعی گردیده است که با استفاده از مکانیزمهای خاص موجبات ایجاد اختلاف بین خریدار و فروشنده به حداقل ممکن کاهش یابد و در این رابطه موضوع بازرسی کالا در مبدا و قبل از حمل، به عنوان یکی از ابزارهای مهم در جهت کاهش و یا رفع اختلاف بین متعاملین مطرح بوده است. با انجام خدمات بازرسی قبل از حمل، خریدار میتواند با پیشبینیهای لازم و انتخاب یک شرکت بازرسی کننده امین و معتمد، شرایطی را فراهم آورد که اولاً مشکلی ایجاد نگردد، ثانیاً در صورت بروز مشکل مدارک و شواهد کافی دال بر چگونگی شرایط کالا قبل از حمل در اختیار داشته باشد. امروزه، شرکتهای بازرسی کالا یکی از اجزا مهم تجارت جهانی میباشند که از وجود آنها برای کنترل کمیت، کیفیت و بسته بندی کالا و جلوگیری از ورود و صدور کالای نامرغوب استفاده میگردد.
برخی از خدمات بازرسی که توسط شرکتهای بازرسی انجام می پذیرد به شرح ذیل است:
1⃣بازرسی حین ساخت
2⃣بازرسی قبل ازحمل
3⃣بازرسی درمقصد
4⃣بازرسی کالای داخلی
5⃣بازرسی درارتباط با خریدهای داخلی
6⃣بازرسی درارتباط با واردات کالا
7⃣بازرسی درارتباط با صادرات کالا