شرکت بازرگانی صدف باران گشتاسب

ترخیص کالا ، واردات ، صادرات ، ترانزیت (کارگزار رسمی گمرک ایران)

شرکت بازرگانی صدف باران گشتاسب

ترخیص کالا ، واردات ، صادرات ، ترانزیت (کارگزار رسمی گمرک ایران)

اظهار قبل از ورود کالا در گمرک شهید رجایی بندر عباس اجرایی شد

اظهار قبل از ورود کالا در گمرک شهید رجایی بندر عباس اجرایی شد. 


▫️با عملیاتی شدن این امکان در سامانه تجارت فرامرزی گمرک صاحبان کالا ، تجار و شرکت های حمل و نقل می توانند پیش از ورود کالا به این بندر ، که بزرگترین بندر تجاری کشور به شمار می آید ، محموله های خود را در سامانه اظهار کنند. 


▫️گمرک جمهوری اسلامی ایران مطابق توصیه های سازمان جهانی گمرک و برنامه های دولت تدبیر و امید در حوزه تجارت و هم چنین در راستای اهداف خود در جهت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، اقدام به راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا در این بندر تجاری کرده است. 


▫️فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران پیش از این در خصوص راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا گفته بود،از آنجایی که گمرک اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شکل الکترونیکی دریافت می کند، امکان اظهار پیش از ورود عملیاتی خواهد شد چرا که با این اقدام دیگر کالایی در گمرک نخواهد ماند. 


▫️هم اکنون قولی که رئیس کل گمرک ایران داده بود عملی شده و پس از تصویب شورای فن آوری اطلاعات گمرک ایران بخشنامه ای به گمرکات جهت اجرای پیش اظهاری قبل از ورود کالا  ابلاغ و اعلام شد که قابلیت اظهار براساس بارنامه قبل از ورود کالا به کشور فراهم شده و دستورالعمل مربوطه هم جهت بهره‌برداری به گمرکات سراسر کشور ارسال گردید . 


 ▫️از این پس کلیه کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می توانند بلافاصله پس از بارگیری کالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند تا قبل از ورود کالا به کشور تشریفات گمرکی انجام شود. 


 ▫️بر همین اساس دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری واحد فن آوری اطلاعات گمرک شهید رجایی ؛ از شرکت های حمل و نقل،صاحبان کالا و کارگزاران دعوت بعمل آورده تا در جلسه ی آموزشی روز دوشنبه 27 آذرماه از ساعت 16 الی 19در محل اتاق بازرگانی بندرعباس حضور بهم رسانند. قابل ذکر است پشتیبان های سامانه جهت انجام این فرآیند از روز دوشنبه الی پنجشنبه هفته جاری در محل گمرک شهید رجایی حضور دارند.

16 نکته مهم و کلیدی درباره واردات

16 نکته  مهم و کلیدی درباره واردات


⭕️انجام واردات کالا  شاید کاری بسیار سوداورباشد  لیکن باید اینکار با آشنایی کامل با فرایند واردات وحداقل کردن ریسک صورت پذیرد. وارد کننده نباید اشتباهات دیگران را تکرار نماید. قبل از واردات کالا الزاما این راهنما را مطالعه فرمائید.


⭕️توصیه مشاوران گمرکی و بازرگانی به تمامی افرادی که در زمینه واردات فعالیت دارند اینست که ضرورتا” این راهنما را مطالعه فرمایند. توجه داشته باشید که اطلاعات با ارزش همیشه در تجربیات افراد قرار داده شده است .


1. عدم واگذاری کارت بازرگانی به دیگران جهت واردات

2. دقت در انتخاب کالاهای وارداتی و خرید از مراکز معتبر

3.تصمیم به واردات فقط بر اساس اخذ سفارش از مشتری

4.پرداخت وجه خرید کالا به فروشنده از طریق گشایش اعتبار بانکی

5.استفاده از شرکتهای بازرسی در هنگام ترخیص کالا

6.استفاده از تسهیلات دولت در واردات کالا

7.برقراری ارتباط تجاری دو طرفه با فروشنده (واردات در قبال صادرات)

8.استفاده از سیستم استعلام قیمت و حداقل قیمت کالای خریداری شده

9.صرفنظر از خرید کالاهای قاچاق

10.نحوه واردات کالاهای مستعمل بر اساس بخشنامه سال

11.نکات مهم در خصوص عقد قرارداد با فروشنده خارجی

12.موارد مهم در خصوص درج صحیح hscode  و ارزش کالا در اظهارنامه گمرکی در گمرک(tsc)

13.موارد مهم در خصوص حمل و نقل کالا از بنادر خارجی به بنادر جنوبی کشور

14.سپردن ترخیص کالا به افراد مورد تایید وقبول گمرک 

15.موارد مهم در خصوص الزام بارکد و برچسب برا ی بعضی کالاهای وارداتی

16. قبل از سفارش کالا وبارگیری توجه به مجوز های مورد نیاز (مجاز ،غیر مجاز،استاندارد ،بهداشت و...)جهت ورود هر کالا

توافق 5 عضوکابینه برای افزایش تعرفه خودرو

توافق 5 عضوکابینه برای افزایش تعرفه خودرو


پیش فاکتور / پروفرما اینویس


پیش فاکتور / پروفرما اینویس 


پروفرما سندی است که توسط فروشنده تنظیم و مهر و امضاء می گردد که در آن فروشنده مجموعه شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا یا کالاهای معین به خریدار اعلام می دارد و شامل مشخصات کامل، نام ونشانی فروشنده و خریدار، نوع کالا، وزن، قیمت واحد و قیمت کل آن می باشد و بر حسب دستور خریدار در یک یا چند نسخه صادر می گردد.

پروفرما اینویس رایج ترین شکل قرارداد خرید و فروش خارجی در تجارت بین الملل است که فی نفسه یک قرارداد محسوب نمی شود ولی تبدیل به یک قرارداد خواهد شد. در حقیقت پروفرما اینویس یک پیش فاکتور فروش یا یک پیشنهاد قطعی فروش است که می بایست در آن قیمت های اعلام شده پایدار و بدون قید و شرط باشد. پروفرما اینویس علاوه بر اینکه یک پیشنهاد قطعی فروش است، حاوی تمامی شرایط فروش خارجی نیز می باشد و هنگامیکه مورد قبول و تایید خریدار قرار گرفت تبدیل به یک قرارداد می شود.


در کشور ما به علت وجود تعدد ارگانهای کنترلی و تصمیم گیرنده ، معمولا خریداران نمی توانند به فروشندگان خارجی اعلام نمایند که مفاد پروفرما اینویس مورد قبول و تایید است چرا که در این صورت ممکن است فروشنده دستور ساخت کالا را صادر نماید و از طرف دیگر ارگانهای کنترلی و تصمیم گیرنده نهایی ایراداتی را به پروفرما اینویس وارد نمایند و اجازه خرید ندهند. بنابراین اگر بخواهیم اصولی عمل کنیم باید به فروشندگان خارجی اعلام نماییم که ما پروفرما اینویس به شماره ....... مورخه ......... را به جریان خواهیم انداخت اما موقعی سفارش ما را نهایی تلقی نمایید که یک اعتبار اسنادی   پادار و قابل استفاده برای شما فرستاده شود.


فروشندگان خارجی معمولا پیش فاکتور فروش را به نام سفارش دهندگان خارجی یا نمایندگی های فروش خود در خارج صادر می کنند .غالبا خریداران یا وارد کنندگان کالا به چنین سندی نیاز دارند تا اولا شرایط پیشنهادی فروشندگان را ارزیابی نمایند ثانیا مجوز های لازم جهت وارد کردن کالا را اخذ نمایند و ثالثا بتوانند ارز لازم را بر مبنای پروفرما اینویس خریداری کنند اما گاه این سند می تواند بصورت دعوت نامه ای از خریدار برای سفارش کالا باشد. در هر صورت، پروفرما اینویس ها شکل واحدی ندارند ولی کلا حاوی اطلاعاتی در خصوص مشخصات کمی و کیفی کالا و بسته بندی آن ، قیمت واحد و قیمت کل کالا با قید مدت اعتبار و در صورت لزوم هزینه های مربوط به کرایه حمل، بیمه و شرایط پرداخت قیمت کالا می باشد.


از لحاظ مقررات جمهوری اسلامی ایران، پروفرما اینویس باید معتبر و حاوی اطلاعات زیر باشد:

1-  نام و نشانی پستی و تلگرافی و شماره های تلفن ، فاکس ، تلکس فروشنده 

2-  نام و نشانی پستی و تلگرافی سفارش دهنده

3-  شماره و تاریخ صدور پروفرما اینویس

4-  مدت اعتبار پروفرما اینویس

5-  مشخصات کامل کالا و شماره تعرفه گمرکی بروکسل و در صورت استاندارد بودن کالا، شماره استاندارد و نام موسسه استاندارد مربوطه

6-  واحد اندازه گیری (به نحوی که برای اندازه گیری مقدار کالا در تجارت بین الملل مرسوم باشد)

7-  تعداد کالا

8-  قیمت واحد کالا بر مبنای FOB و CFR (قیمت واحد کالا بر مبنای تحویل در مبداء و تحویل در مقصد)

9-  قیمت کل کالا بر مبنای FOB  و CFR  (قیمت واحد کالا بر مبنای تحویل در مبداء و تحویل در مقصد)

10-  نوع ارز 

11-  نام تولید کننده و کشور تولید کننده کالا.

12-  وزن خالص و وزن ناخالص کالا

13-  مشخصات بسته بندی و علامت گذاری کالا

14-  شرایط و مدت تحویل

15-  شرایط حمل ، نحوه حمل، وسیله حمل و مبداء حمل

16-  شرایط پرداخت

17-  اظهارات و تعهدات فروشنده بر مبنی صحت پیش فاکتور و اینکه قیمت های مندرج در آن مقطوع بوده و هیچ نوع معامله دیگری در ارتباط با پیش فاکتور یا پیشنهادی که سفارش دهنده یا اشخاص ثالث (حقیقی یا حقوقی) دیگر در آن ذینفع باشند، انجام نگرفته و نخواهد گرفت.



همچنین در مواردیکه حمل کالا بر عهده سفارش دهنده باشد، فروشنده سند مزبور را با رعایت این موضوع تنظیم خواهد کرد. به محض قبول پیش فاکتور از جانب سفارش دهنده، قرارداد فروش بر اساس شرایط مقرر در این سند شکل می گیرد.

فروشنده به هنگام ارسال کالا، جزئیات پیش فاکتور پذیرفته شده را عینا به سیاهه تجاری (فاکتور) منتقل می کند. گاه از فروشندگان تقاضا می شود در فاکتور گواهی نمایند که کالای موضوع این سند دقیقا مطابق پیش فاکتور می باشد، بنابراین تنها تفاوت صوری پیش فاکتور با سیاهه تجاری کلمه پروفرما است که روی آن چاپ شده است .



علاوه بر کاربرد پیش فاکتور در سفارشات خارجی ، از این سند در مناقصات بین المللی نیز استفاده می شود. فروشنده ممکن است پروفرما اینویس را به عنوان پشتوانه پیشنهادش برای شرکت در مناقصه به کار برد تا در صورت پذیرش آن از جانب خریدار، مناقصه را ببرد. در حالت دیگر فروشنده می تواند پس از قبول دعوت برای شرکت در مناقصه، ضمن ارسال پروفرما اینویس بدون ذکر قیمت جهت خریدار، از وی بخواهد قیمت پیشنهادیش را عرضه دارد. در صورت قبولی فروشنده، این پیشنهاد به شکل یک قرارداد فروش در خواهد آمد.



لزوم اخذ گواهی اجباری CCC برای صادرات محصولات به چین


 لزوم اخذ گواهی اجباری CCC برای صادرات محصولات به چین



ورود محصـولات ۱۹ گروه کالایی در ۱۳۲ طبقه بندی به چین منـوط به اخـذ گـواهی CCC یا China Compulsory Certification Mark است.


این محصولات باید پیش از ورود به چین گواهی لازم را دریافت کنند و چنانچه فاقد گواهی مزبور باشند در مرز گمرکی متوقف شده و مشمول جریمه می شوند.


تعیین محصولات مشمول این گواهی، دریافت درخواست ها و صدور گواهی CCC توسط مرکز گواهی کیفیت چین (CQC) انجام می شود که تحت نظر سازمان گواهی و تأیید صلاحیت جمهوری خلق چین قرار دارد


بازرسی کالا

 

از آنجا که در اغلب خریدها شناخت کاملی فی مابین خریدار وفروشنده از یکدیگر وجود ندارد و اصولا نسبت به انجام تعهدات اعتمادی نیست بنابراین انجام بازرسی و بازدید کالا قبل از حمل می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری نماید. لذا باید موضوع بازرسی کالا و مراحل آن در قرارداد دقیقا ذکر شود و همچنین مشخص گردد که هزینه های مترتبه بعهده کدام طرف خواهد بود. معمولا بازرسی را برای کمیت، کیفیت  و نوع بسته بندی می توان از شرکت بازرسی در خواست نمود. شرکت های بازرسی کننده کالا در کشور ما باید مورد تایید بانک مرکزی ایران قرار گرفته باشند.